Isnin, 24 April 2017

Trip to Sapporo Clock Tower, Sapporo, Hokkaido, Japan.

Setelah mula berjinak dengan dunia blog ni. Rasa ketagih pula fikiran dan jari jemari ni untuk menulis segala-gala pengalaman trip saya sebelum ini. Baru jak cerita tentang trip ke Kuala Belait (Brunei), Singapore dan Sapporo, Japan. Ada banyak lagi yang saya nak ceritakan khususnya tentang keunikkan Sarawak sendiri, trip ke Sabah, trip ke Kuala Lumpur (Transit sekejap), trip ke Medan, Sumatera Utara (Indonesia). trip ke Beijing (China) dan trip ke Seoul, South Korea baru-baru ini. Semua cerita tentang trip-trip tu akan saya ceritakan di lain entry nanti. Untuk kali ini saya akan ceritakan tentang lawatan ke Sapporo Clock Tower. Sebuah bangunan  bersejarah di pusat bandaraya Sapporo. Berikut petikan dari laman Wikipedia. Motif? Malas nak taip panjang2..hheee

Sapporo Clock Tower (札幌時計台 Sapporo Tokeidai) is a wooden structure and well-known local tourist attraction, located at North 1 West 2, Chūō-ku, Sapporo, the largest city on the island of Hokkaidō, northern Japan.
The building is of American design and is one of the few surviving Western-style buildings in Sapporo, a city developed in the 1870s with assistance from the American government. It is known by many as the symbol of the city and is a main feature of almost all domestic and international tours of Sapporo. The clock after which it is named continues to run and keep time, and the chimes can be heard every hour. 
Pendek kata, anda yang suka sejarah tu. Wajib sekali menjejakkan kaki ke Sapporo Clock Tower. Admission fee just JPY200 atau sekitar RM8 sahaja bagi orang dewasa! :)
Inilah bangunan Sapporo Clock Tower.

Rekabentuknya dipenggaruhi oleh senibina barat.




Pemandangan dari dalam bangunan Sapporo Clock Tower.





Jam yang besar.




*Sekian entry untuk kali ini, saya akan sambung lagi entry seterusnya lawatan di Sapporo, Hokkaido, Japan. Arigatogozaimas! 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

12 tips melancong ke luar negara secara backpackers.

Sebagai seorang backpackers, segala urusan perjalanan (travel itinerary) harus dilakukan sendiri. Memang agak sukar pada mulanya, tapi seman...